تراست

تکنولوژی ، ارتباطات ، اطلاعات عمومی

تراست

تکنولوژی ، ارتباطات ، اطلاعات عمومی

بایگانی
پیوندها

کبد چرب چیست | علت کبد چرب

دوشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۹، ۰۴:۳۱ ب.ظ

چه عواملی باعث بیماری کبد چرب می شود؟

ما دیگر نمی توانیم بیماری کبد چرب را فقط در مصرف الکل بدانیم. تقریباً یک سوم جمعیت کشورهای توسعه یافته با چربی در کبد خود درگیر می شوند ، این وضعیت سلامتی که تا چند دهه قبل عمدتاً در مشروبات الکلی رخ داده است. اما امروزه ، موارد بیشتر مرتبط با چاقی و دیابت تا الکل. در حقیقت ، با ایجاد دور کمر بیش از 102 سانتی متر و مردان و 88 سانتی متر در خانم ها خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

 

 

علائم بیماری کبد چرب


معمولا بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) نسبتاً بی عارضه است - اگر علائمی داشتید ، ممکن است عمدتاً متوجه خستگی یا ناراحتی معده شوید. با این حال ، در معمولا بین پنج تا 20 درصد از مواقع ، NAFLD به التهاب کبد تبدیل می شود ، همچنین به عنوان استئاته هپاتیت غیر الکلی (NASH) شناخته می شود. با NASH خطر ابتلا به سیروز (زخم شدید) ، سرطان کبد و سایر پیشرفتهای بالقوه کشنده به وجود می آید. به گفته دکتر آندریاس گایر ، رئیس کبدی شناسی در بیمارستان دانشگاه W Universityrzburg در آلمان هنگامی که کبد جرب میشود وشروع به پیشرفت میکند. "پیشرفت بیماری به مرحله نهایی به طور معمول حدود 10 سال طول می کشد".

 

تشخیص و درمان کبد چرب


فرض کنید پزشک پس از انجام آزمایش خون ، روش تصویربرداری یا بیوپسی کبد ، شما را با NAFLD تشخیص داده است. حالا چی؟
هیچ داروی قابل اعتماد برای این بیماری وجود ندارد ، اما کاهش هرگونه وزن اضافی به پیشرفت بیماری و یا آهسته کردن روند آن کمک می کند.  از دست دادن بیش از 1 یا دو کیلوگرم وزن در هفته می تواند باعث کاهش روند کبد چرب شود ، اگر در گذشته تلاش برای کاهش وزن کرده اید و هنوز موفق نشده اید، از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بخواهید.
اگرچه الکل علت کبد چرب نیست ، اما هنوز استرس بیشتری به کبد وارد می کند و به بهترین وجه توسط افراد مبتلا به این بیماری باید اجتناب شود. 

 

زندگی با بیماری کبد چرب


برای حفظ سلامت کبد در مورد نحوه عملکرد کبد شما ، Geier پیشنهاد می کند که هر دو سال یکبار به پزشک معالج مراجعه کنید (مگر اینکه NASH داشته باشید ، در این صورت باید در هر شش ماه یک بار مراجعه کنید). نگه داشتن کبد چرب تحت کنترل شما به نفع شما است -  اگر شما وزن سالم خود را حفظ کنید.

منبع : readersdigest

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۰۴
mani moradi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی